RSS

Edgar Allan Poe – misterios în literatură şi moarte

23 Apr

Edgar Allan Poe

Edgar Allan Poe

Cărţile sau filmele horror, cele despre supranatural, cu o atmosferă sumbră şi macabră, chiar şi cele poliţiste pot să-i multumească scriitorului Edgar Allan Poe, considerat a fi precursorul literaturii science-fiction şi horror. Născut în 1809 în Boston, Massachusetts, Poe a avut o viaţă tragică, plină de greutăţi şi lipsuri. Prima lovitură a primit-o încă în copilărie, când la vârsta de doar 2 ani, a rămas orfan de ambii părinţi. Deşi a fost înfiat, ulterior, de un om bogat, acesta nu l-a înţeles niciodată şi nu a fost de acord cu viaţa pe care a dus-o fiul adoptiv, sau cu meseria pe care şi-a ales-o. Edgar Allan Poe a trăit o viaţă „boemă” : în mizerie, împovărat de boli şi sărăcie. Oricât de sărac a fost, n-a făcut rabat, n-a cedat şi a continuat să scrie. Imaginaţia lui ne-a adus un nou stil, o nouă lume, sumbră poate, dar plină de romantism. Cunoscut mai ales pentru poemul The Raven / Corbul / A holló şi pentru The Fall of the House of Usher / Prăbuşirea Casei Usher / Az Usher-ház vége , este în acelaşi timp şi creatorul primului detectiv din literatură, Auguste Dupin. Pentru scrierile sale, a fost cunoscut încă din viaţă, dar din păcate faima lui nu i-a adus şi bogăţie. A fost invitat de mai multe ori să recite poemul Corbul în adunări publice sau private din societatea „bună”. Unul din participanţii la un asemenea eveniment l-a descris: „Făcea lumina lămpilor atât de mică încât camera era aproape întunecată, apoi, stând în mijlocul apartamentului recita… cu cele mai melodioase voci… Atât de încântătoare era puterea lui ca și cititor, că auditoriului îi era frică să respire, ca nu cumva vraja fermecată să fie ruptă”. Influenţa scrierilor lui a fost mare şi în literatura română. Tradus în franceză de Mallarmé şi Baudelaire a fost citit şi cunoscut de Titu Maiorescu şi de alţi scriitori junimişti. Caragiale a dat numele piesei de teatru O scrisoare pierdută după  povestirea lui Poe, Scrisoarea pierdută. Dar nu despre impactul pe care l-au avut scrierile sale asupra literaturii universale sau româneşti vreau să scriu, ci mai degrabă despre moartea sa misterioasă, desprinsă parcă din scrierile sale. Scriitorul, după ce a dus o viaţă plină de lipsuri şi după pierderea timpurie a părinţilor a trăit să-şi piardă soţia, pe iubita lui Virginia Clemm, în 1847. După aceste lovituri s-a afundat în depresie şi alcool. Totuşi, un an mai târziu, a început să-şi revină, s-a logodit cu o femeie bogată cu care urma ca, în scurt timp, să se căsătorească. Plecând să-şi aducă viitoarea soacră la nuntă, nu a mai ajuns la destinaţie. După o dispariţie de câteva zile a fost găsit, în data de 3 octombrie 1849, zăcând pe un trotuar din Baltimore. A fost spitalizat şi a murit după doar trei zile, pe 7 octombrie, în acelaşi an. Cauza probabilă, a morţii scriitorului, a fost atunci rabia. Ulterior cercetătorii au ajuns la diverse alte concluzii. Se pare că, analizând cu atenţie scrierile autorului, s-a putut stabili că acesta suferea de mai multe boli. Acum, cu mijloacele tehnologice moderne se pot estima bolile de care ar fi suferit scriitorul. Probabil că a avut epilepsie, a fost intoxicat cu plumb, mercur şi monoxid de carbon. Este oare posibil ca acestea să fie cauzele morţii misterioase? În afară de constatările medicale, cercetându-se amintirile cunoscuţilor şi prietenilor scriitorului, s-ar putea lua în considerare şi faptul că scriitorul s-a plâns unui prieten că se simte urmărit.Căsătoria lui cu Sarah Elmira Royster, iubita din tinereţe, ar finsemnat pierderea unei mari părţi din averea acesteia, ceea ce familiei ei nu i-a convenit. Să fi luat aceştia o măsură drastică în această privinţă? Alcoolul şi narcoticele au avut şi ele partea lor de vină. Dar oare din această cauză a murit? Inspiraţia şi scrierile lui pot să fi fost influenţate de toate aceste boli, medicamente, narcotice şi alcool care, adesea, i-au provocat halucinaţii. Dar oare senzaţia că este urmărit a fost o halucinaţie sau s-a întâmplat cu adevărat? Pe de altă parte, moartea lui a survenit în timpul alegerilor locale şi el a fost găsit lângă o tavernă care era, în acelaşi timp şi secţie de votare. Pe vremea lui Poe, politicienii plăteau unor bande să răpească oameni, pe care îi îmbătau şi îi puneau să voteze cu candidatul „care trebuie” la diferite secţii de votare schimbându-le doar îmbrăcamintea. Când erau atât de beţi că nu mai puteau să semneze, îi aruncau în stradă. Oare s-a întâmplat în acest fel? A fost, oare, o pierdere absurdă pentru niste voturi, mai ales ţinând cont de faptul că Poe a fost găsit purtând haine străine? Dacă veţi privi documentarul realizat pe această temă veţi afla mai multe, nu vreau să stric suspansul. Într-un fel, faptul că moartea scriitorului este învăluită de mister şi că indiciile pot fi, sau nu concludente, este tragic, dar în acelaşi timp atât de potrivit cu scrierile sale. Vă las să priviţi documentarul, apăsând pe adresa de mai jos, apoi aştept comentariile voastre.

Strania moarte a lui Edgar Allan Poe(Documentar)
http://embed.trilulilu.ro/video-cultura/strania-moarte-a-lui-edgar-allan-poe-documentar

P.S. Recent am văzut şi filmul artistic The Raven / Corbul, care ecranizează povestea lui Edgar Allan Poe, felul straniu în care a murit. După ce văzusem documentarul despre viaţa şi mai ales moartea lui Edgar Allan Poe m-am gândit că poate fi interesant de tratat acest subiect într-un film artistic, dar filmul n-a fost nici pe departe aşa cum mă aşteptam. Iar prestaţia lui John Cusack, care fizic seamănă bine cu Poe, a fost sub aşteptări. Edgar Allan Poe ar fi putut fi un personaj extrem de interesant. Aşa, după acest film, pare să fie doar un lunatic înnebunit de durere, care face sacrificiul suprem pentru dragoste. John Cusack ar if trebuit să ajung gradual la accentul final. El ţipă de la începutul filmului până la sfârşit pe,cam, acelaşi ton. Cel puţin asta ar fi părerea mea. Totuşi, dacă nu cunoşti viaţa, opera sau sfârşitul misterios al lui Poe, filmul reuşeşte prin acţiunea şi ideea interesantă să îţi menţină treaz interesul până la final. Ca şi thriller este interesant, dar eu sperasem la mai mult, probabil din cauză că misterul real al vieţii şi morţii scriitorului ofereau foarte mult.

Puteţi să citiţi mai multe despre film din ceea ce au scris Laura Meleacă la Cinemateca Trisk despre actorii care au jucat în film  sau cronica făcută de ea, filmului aici. O altă cronică reuşită a acestui film este scrisă de Angela de la Anzhela Movies aici. O cronică favorabilă a acestui film o face foarte bine Delia, scriind excelent pe blogul celor de la Filme şi cărţi. Vă recomand să le citiţi şi aştept comentariile voastre să vedem cine a avut din punctul vostru de vedere dreptate

Această prezentare necesită JavaScript.

 

Etichete: , , , , , , , , , , , , ,

35 de răspunsuri la „Edgar Allan Poe – misterios în literatură şi moarte

  1. elaroseni

    Aprilie 24, 2012 at 8:29 am

    Faci o treabă minunată! 🙂

     
  2. Ritiu Maria

    Aprilie 24, 2012 at 2:17 pm

    Am citit articolul, am urmarit si documentarul al carui link l-ai postat si am constatat ca, pana acuma, nu prea stiam multe despre acest scriitor din literatura universala.
    Articolul este o adevarata sinteza a vietii, a scrierilor, precum si a misterului ce inconjoara moartea acestui magnific scriitor. Felicitari pentru modul in care, succint, ai prezentat tot ce era important despre opera sa, ce a influientat creatiile sale, precum si cauzele ce ar fi putut determina o conceptie aparte inconjurata de mister, precum si „tainele intunericului”, ce l-au facut sa fie „parintele” unei literaturi tulburatoare ca cea a science-fiction ori horror.
    Pe mine m-ai cucerit si am devenit un fan al blogului tau.
    Sper ca numarul fanilor tai sa creasca si sa devina acest blog, o sursa de cultura pentru tineri si nu numai.

     
  3. lafeeblanche

    Aprilie 24, 2012 at 5:26 pm

    Primii traducatori ai lui Poe in literatura romana au fost Caragiale si Eminescu. Sub puternica impresie a lui Poe, scrie marele dramaturg nuvelele sale fabtastice: Kir Ianulea, La Hanul lui Manjoala, Calul dracului, La conac. Frumos si util articol, multumesc!

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 24, 2012 at 5:28 pm

      Multumesc şi eu pentru completări!

       
      • lafeeblanche

        Aprilie 24, 2012 at 5:30 pm

        🙂 E un fapt mai putin notoriu si de aceea m-am gandit sa scriu asta. 🙂

         
      • bibliodevafiliala3

        Aprilie 24, 2012 at 5:45 pm

        Foarte bine ai făcut! Aştept şi altădată completările tale.

         
  4. diana trif

    Aprilie 26, 2012 at 5:29 pm

    Dragă Roxa ştii că recent o să se lanseze şi un film The Raven, in care personajul principal este Edgar Allan Poe, cu John Cusak, in rolul lui Poe, crime, mistere etc… Te pup

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 26, 2012 at 5:39 pm

      Nu ştiam, dar te rog să mă anunţi, să ne anunţi când va fi premiera. Cred că v-a fi interesant iar John Cusack îmi place foarte mult, joacă bine. Parcă şi seamănă puţin cu Poe. Logic, altfel nu l-ar fi ales pentru rol. Mulţumesc, Diana

       
  5. laurameleaca

    Aprilie 26, 2012 at 10:46 pm

    Super misto blogul, rareori imi e dat sa vad asa ceva. Te adaug in blogroll, m-ai cucerit 🙂

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 26, 2012 at 11:10 pm

      Multumesc mult pentru apreciere, spre să mă ridic la înălţimea laudelor tale 🙂

       
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 26, 2012 at 11:55 pm

      Te-am adăugat şi eu în blogroll, nu din reciprocitate ci pentru că-mi place cum scrii. Am apucat să citesc câteva articole. Mă simt cu atât mai onorată de cuvintele tale, cu cât, mă gândesc că nu le arunci uşor. Toate cele bune şi noapte bună!

       
      • laurameleaca

        Aprilie 26, 2012 at 11:57 pm

        Multumesc din suflet. Sigur, nu o spusesem pentru reciprocitate, insa ma bucura si ma flateaza, in acelasi timp. Si nu, nu arunc usor cu laudele. 🙂 Noapte buna si tie si sa ne citim sanatoase 🙂

         
      • bibliodevafiliala3

        Aprilie 27, 2012 at 12:10 am

        Aşa să fie 🙂

         
  6. diana trif

    Aprilie 27, 2012 at 8:26 am

    http://www.imdb.com/title/tt1486192/
    Filmul se lansează chiar azi, 27 aprilie, dar părerile criticilor sunt împărţite, întradevăr însă John Cusak aduce foarte bine Poe.

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 27, 2012 at 10:21 am

      În curând pe marile ecrane, pe urmă şi pe alea mai mici 🙂 Multumesc

       
  7. laurameleaca

    Aprilie 27, 2012 at 10:55 am

    Din al meu pdv, filmul nu s-a ridicat la inaltimea asteptarilor. Dar, daca doreste cineva din Bucuresti sa participe la concursul cu 2 invitatii duble la film, il astept cu mare drag. Si, apropo, de vreo 2 ani, parintii mei s-au mutat definitiv in Deva :))Te salut calduros si spor la articole!!!!!!

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 27, 2012 at 11:14 am

      Poate ne intâlnim când veni veni prin Deva. Cât despre film urmează să-l văd, când va fi… Mersi de urare!

       
  8. Mărgeluţa

    Aprilie 27, 2012 at 4:17 pm

    Il ador pe Poe, i-am citit intreaga opera. O sa urmaresc si eu filmul, multumesc mult de tot pentru link. Am o mentiune doar: detectivul imaginat de Poe se numea Auguste Dupin, nu Andre. 😉

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 27, 2012 at 7:16 pm

      Multumesc mult pentru corectură. Eu nu mi-am amintit numele şi aşa că m-am uitat pe Wikipedia… Mă bucur că eu pot să corectez, datorită ţie.

       
  9. Roberts

    Iulie 15, 2012 at 9:57 am

    ti-am citit articolul si apoi am vazut dacumentarul si inca o data am realizat cat de ignoranta sunt. scrii foarte bine, documentat si la obiect! nu retusezi lucrurile, nu lauzi de-aiurea, se vede multa munca si talent in spate!!! sper sa te citeasca tinerii, sa invete cate ceva, sa mai lase filmele de prost gust si cluburile ca sa nu se mai planga apoi ca nu iau BAC-ul!!! eu personal am mai invatat ceva de la tine, de Edgar Allan Poe n-am citit nimic dar nu e timpul pierdut! de astfel de sugestii am nevoie:)

     
    • bibliodevafiliala3

      Iulie 15, 2012 at 10:10 am

      Mulţumesc de comentariu şi de aprecieri. Acesta este un articol mai vechi, dar pe moment sunt în concediu şi m-am gândit că articolele mele mai vechi nu au fost citite de toată lumea. În plus mi s-a părut foarte interesant subiectul. Sper să mă citească şi tinerii. De fapt eu scriu pentru ei şi mă bucur că am găsit câţiva pe net care mă citesc. Aş fi vrut să mă citească şi elevii de la şcoala unde este filiala, dar probabil, este şi o barieră de limbă, sau nu este foarte mare interes. Până acum mi-a comentat unul singur dintre ei, la Mândrie şi Prejudecată şi sunt 2 persoane care s-au abonat prin e-mail. sper ca pe viitor să fie mai popular printre tineri. Eu scriu. Probabil undeva, cineva mă citeşte 🙂 Mulţumesc încă o dată. Mă bucur că ţi-a plăcut articolul meu.

       
  10. spanac

    Septembrie 16, 2012 at 2:06 pm

    am citit aventurile lui gordon pym.
    m-am cutremurat de groaza.
    apoi am citit si alte povesti scrise de el.
    la poezie nu m-am bagat.
    mi s-a parut genial.
    malefic, dar genial.
    pana am aflat ca genialitatea sa era data e opium.
    totusi, un mare scriitor, tot ramane!

     
    • bibliodevafiliala3

      Septembrie 16, 2012 at 4:03 pm

      Uită-te la documentar. Vei vedea că nu doar opiumul a fost cel care i-a afectat imaginaţia. Este un conglomerat de motive, dar indiferent de unde i-a venit inspiraţia, faptul că a scris foarte bine a reuşit să impună un nou gen literar – horror care este astăzi foarte la modă. Mulţumesc de comentariu şi ai dreptate – rămâne un mare scriitor cu toată istoria extrem de agitată a vieţii, moartea fiind cumva în acelaşi registru. Parcă n-ar fi putut să fie fericit.

       
  11. andreea toma

    Ianuarie 26, 2013 at 6:19 pm

    Prima oara am facut cunostinta cu opera lui Edgar Allan Poe in clasa a noua. Aveam o profa pe care n-o inghiteam la vremea aia, dar acum o apreciez, care ne punea sa traducem poezii de Poe si sonetele lui Shakespeare. Am citit si unele povestiri cu ani in urma, dar acum, dupa ce am citit o carte ce trateaza subiectul mortii lui E.A. Poe, numita Umbra lui Poe, am capatat imboldul de a citi cat mai mult si mai profund, nu ca la 15 ani, opera lui, asa ca am facut primul pas cumparand un volum gros din anticariat, ce contine pe langa povestiri si comentarii, explicatii referitoare la ele.

     
    • bibliodevafiliala3

      Ianuarie 26, 2013 at 8:14 pm

      Mă bucur că ai avut şi tu, ca şi mine o profesoară care şi-a înţeles menirea. Eu am avut-o pe profesoara de engleză, care ne-a vorbit despre opere, despre scriitori dar şi despre situaţia economică şi politică a vremii ca să înţelegem mai bine operele şi mesajul lor în epocă. Dar pe lângă ea am avut şi o profesoară deosebită la literatură universală (materie pe care am făcut-o la liceul de profil filologie-istorie). Era extrem de severă şi ne controla dacă chiar am citit operele care ne erau date ca bibliografie. Aşa am ajuns să citesc unele opere pe care, probabil, nu le-aş fi citit altfel. Felicitări pentru achiziţie – să-mi spui cum ţi-a plăcut Poe. De fapt cred că vei scrie o recenzie. Oricum să mă anunţi – să n-o ratez.

       
      • andreea toma

        Ianuarie 27, 2013 at 1:38 am

        De placut, mi-a placut atunci, dar am citit prea putin si cu o minte mai zvapaiata. Dupa ce voi citi volumul amintit, dau de veste si cu siguranta voi scrie impresiile, caci nu e vorba de o carte oarecare. Cand scriu despre un volum de povestiri, nu ma pot referi la una anume ci mai degraba la elementele comune, la stilul autorului, la senzatiile pe care mi le-a daruit lectura etc. Sa vedm cand va fi, caci tare greu e de ales cand ai multe optiuni.:)

         
      • bibliodevafiliala3

        Ianuarie 27, 2013 at 12:44 pm

        Ştiu ce spui şi mie mi-e greu acum. Am multe lecturi în faţă şi multe recenzii de făcut. Nu ştiu cum să mă împart. Am devenit leneşă la scris, dar asta doar din cauză că acum citesc 🙂

         
  12. Mélanie

    Mai 23, 2014 at 1:59 pm

    HL=huge like… un titan al literaturii universale… suntem aceeasi zodie! 🙂 l-am studiat la facultate si-l recitesc now and then… dovada: 🙂
    http://myvirtualplayground.wordpress.com/2014/01/28/el-cuervo-un-mar-de-lava/

     
    • bibliodevafiliala3

      Mai 23, 2014 at 6:33 pm

      Mă bucur că-ţi place, că în continuare îl citeşti, că m-ai găsit şi ai citit ce-am scris şi eu 🙂 Este unul din creatorii de genuri – poţi spune că de la el pleacă romanul poliţist cât şi cel de groază. A avut o viaţă chinuită şi foarte grea, dar imaginaţia sa a creat capodopere care vor rămâne peste timp. Mulţumesc de comentariu,

       
  13. silavaracald

    Mai 25, 2014 at 7:51 am

    E. A. Poe… M-a fascinat în timpul studenției când am citit tot ce a apărut până atunci la noi. E pe lista de recitire și sper să-i vină rândul cât de curând.

     
    • bibliodevafiliala3

      Mai 25, 2014 at 2:50 pm

      Si mie mi-a pacut in iceu. L-am recit (partial – pome si Prabusirea Casei Usher) acum cativa ani, pe cand etam studenta. Si pe lista mea de lecturi sunt trecute povestirile lui.

       
  14. beausergent

    Mai 28, 2014 at 3:54 pm

    Am avut o controversă. Pe un blog il apăram pe Poe in contra lui Giovanni Papini, care se opunea lui E.A.Poe, spunand ca terifiantul nu trebuie intotdeauna sa se intruchipeze in exterior, ca este suficient sa apara ca atare in mintea noastra. Eu sustineam că şi la Poe terifiantul întruchipat în exterior este întotdeauna proiecţia, manifestarea celui din mintea personajelor. Tu cu cine ai ţine? Este „terifiantul” lui Poe mai mult „recuzită” sau reflectarea unor trăiri sufleteşti. Mi se pare mie că Papini este cam „degrab vărsător de sânge nevinovat”… 🙂

     
  15. Pingback: AnzhelaMovies

Aştept răspunsul tău!

 
