RSS

Pseudonimele literare – nume sau măşti?

18 Apr

M-am întrebat deseori care ar fi motivele unui autor de a scrie sub pseudonim. Poate fii nemulţumirea pe care o ai faţă de propriu nume? Sau poate, mai degrabă, este frica de a nu avea succes, iar din această cauză să alegi un pseudonim care să nu te implice personal? În acest fel poţi testa apele, poţi vedea cum este privită lucrarea ta, chiar de către cei apropiaţi. Sunt şi cazuri de autori care au publicat cărţi de specialitate sub numele adevărat, iar lucrările literare le-au publicat sub pseudonim literar. Un exemplu elocvent ar fi cazul matematicianului Dan Barbilian. Acesta a publicat cărţi de matematică sub numele personal şi poezie sub numele de Ion Barbu. Mulţi autori au mai multe pseudonime literare. Unii, probabil, nu au fost mulţumiţi de sonoritatea primei alegeri. Exemplul elocvent ar fi cazul Amanda Quick. Cu toate că a scris şi sub numele ei adevărat, Jayne Ann Krentz (numele după căsătorie), este mai cunoscută după pseudonimul literar Amanda Quick. A păstrat, totuşi, pentru câteva din numele favorite, câte un gen literar. Pentru romanele romantico-istorice a folosit Amanda Quick; pentru romanele S.F.: Janye Castle (numele de fată); pentru romanele poliţiste / thriller: Janye Ann Krentz. Faptul că a avut mai multe pseudonime (Jayne Taylor, Janey Bentley, Stephanie James, Amanda Glass) pe lângă cele câteva amintite, arată că ori n-a fost mulţumită de prima alegere, ori a încercat să publice şi sub un alt nume tocmai pentru un sondaj de opinie. Ce ştim sigur este că Stephen King, tocmai pentru a-şi verifica valoarea de piaţă şi adevăratele încasări fără ajutorul unui nume cunoscut deja, a scris sub pseudonimul Richard Bachman, după ce a devenit celebru.

Cosmopolitismul nostru, faptul că acceptăm, cu uşurinţă, ca fiind mai bun tot ceea ce vine din afara naţiei de care aparţinem, poate fi unul din motivele pentru care multi autori maghiari, spre exemplu, şi-au ales ca pseudonime literare nume străine. A fost mai uşor pentru Rejtő Jenő, pe vremea lui, să fie publicat sub numele de P. Howard, dând astfel impresia că este autor anglo-american. Mai nou acest obicei de a scrie sub pseudonim literar s-a manifestat destul de frecvent în Ungaria. Un caz special poate fi cel al autorului Nemere István. Un autor prolific, având peste 590 de lucrări apărute până în prezent, care a scris sub numeroase pseudonime (41 în total până acum). Acestea au variat de la nume cu sonoritate engleză, la cele germane, frantuzeşti, italieneşti, ruseşti sau chiar arabe. Unele dintre pseudonime au fost nume maghiare. Nehotărârea lui Nemere pleacă de la variantele multiple de nume sau naţii şi ajunge la o nehotărâre profundă privitoare la sex. Dintre toate numele alese, au fost şi 11 nume feminine: Alissa Altamira, Wilmos Vanessa, Melisa Morrett, Stefanie Nordking, Keira MacKenzie, Maria Messina, Miranda Miller, Palma Patton, Angela Preston, Salome al-Saffin, Lilly Seymor. Pseudonimele masculine alese, până acum, sunt:  Henry Hamilton, Nigel Forest, Stewart Harrington, Stuart Herrington, T. Moward, Steve Nordin, Piotr Sztyepanovics Alihanov, Tihanyi István, Oscar Welden, Stuart Hamilton, Steve Repton, Stefan Niemayer, S. Nording, Biró Daniel, Chris Brandt, Raymond Darieni, Norbert Dax, Richard Haak, Kiss-Béry Miklós, Kovács Gergely István, Klaus von Lottinge, Jean-Paul Leblanc, Mack Mahoney, Sir Steve Morton, Pan Patrick, Robert Patton, Anton de Saint-Etienne, Richard Stone, Vitéz Miklós.

Poate că, pe undeva, pseudonimele trebuie să fie privite ca nişte măşti la un bal mascat. Este o metodă de a fi tu însuţi fără să-ţi fie teamă că vei fi recunoscut. Sau poate o ocazie de a fi altfel decât eşti perceput şi cunoscut. Unii pot purta aceiaşi mască la mai multe baluri. Vezi cazul lui Tudor Arghezi al cărui nume adevărat era Ion N. Teodorescu. El şi-a ales pseudonimul după numele vechi al Argeşului (Argesis). Alţii sunt mai preocupaţi de modă, de aspect şi încearcă mai multe costume şi măşti până a-şi găsi unul pe măsura lor. În cazul ăsta, Nemere István poate fi unul dintre cei mai nehotărâţi sau, dimpotrivă, cei mai „la modă” scriitori.

Această prezentare necesită JavaScript.

 
13 comentarii

Scris de pe Aprilie 18, 2012 în Despre scriitori

 

Etichete: , , , , , , , , , , ,

13 răspunsuri la „Pseudonimele literare – nume sau măşti?

  1. lafeeblanche

    Aprilie 18, 2012 at 12:42 pm

    Mai nou, Iv cel Naiv a adoptat o politica a anunimatului care i-a adus un frumos succes si datorita misterului din jurul numelui sau!

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 18, 2012 at 1:02 pm

      Ai dreptate, am uitat ca mai nou oamenii au avatare si nume tip porecla. Intr-adevar misterul poate ascunde multe si te face curios.

       
  2. Rudolph Aspirant (Eugen H Craciun)

    Aprilie 21, 2012 at 7:58 am

    Si eu mi-am ales un pseudonim cand am inceput sa scriu pe niste bloguri in 2010, insa eu ma semnez uneori si cu numele meu, Eugen H Craciun, alteori cu pseudonimul, Rudolph Aspirant, iar alteori le pun chiar pe amandoua (cu unul din ele intr-o paranteza, sau despartite prin acronimul AKA, adica „also known as”, sau „alias”). Eu nu mi-am ales pseudonimul pt ca as avea vreo veleitate de a deveni scriitor amator de tip literar sau jurnalistic, scrisul pe bloguri la mine fiind ceva total nou in viata mea inceput putin inainte de a implini 30 de ani, inainte de asta eu nescriind niciodata nimic in afara unor teme sau examene din timpul scolarizarii obligatorii, netinand nici macar vreodata vreun jurnal personal, si nescriind decat poate cateva, (efectiv posibil numarabile pe degete), vederi de vacanta sau felicitari de zile de nastere sau sarbatori mai larg cunoscute, plus o scrisoare de fan catre dl Al Pacino cand aveam cam 13 ani, (la care din pacate, sau poate chiar din fericire, nu am primit nici un raspuns ! Ma consolez de fapt cu gandul ca el nu a primit acea scrisoare niciodata, pt ca dupa ce i-am trimis prin 1993 acea scrisoare, care fusese scrisa in stilul unei scrisori de recomandare oficiale, eu laudandu-l pe acest actor pt talentul lui profesional si exprimandu-mi increderea ca va progresa in mod adecvat si bine meritat in continuare in cariera aleasa, am remarcat ca acea cariera a lui chiar a intrat intr-un oarecare con de umbra, el ne mai primind nici un premiu deosebit o vreme destul de indelungata si certandu-se si cu prietenul lui dl Robert de Niro cam imediat dupa aceea, pt ca altfel m-as fi gandit ca l-oi fi deocheat chiar eu cu acele laude necerute de el niciodata de la mine personal !)

    Eu mi-am ales pseudonimul efectiv in joaca gandindu-ma la rolul de joaca si relaxare al blogului meu in lb romana, (spre deosebire de blogurile „de lucru” in lb engleza, norvegiana, si franceza, pe care recunosc ca le-am cam neglijat). Mi-am ales numele Rudolph gandindu-ma la binecunoscutul personaj de tip ren care trage sania lui Mos Craciun, plus am adaugat Aspirant pt ca doream sa accentuez faptul ca eu mi-as fi dorit sa pot avea vreodata privilegiul sa fiu ales ca posibil figurant inlocuitor in locul cuiva mai profesionist care ar trebui sa interpreteze rolul lui Rudolph in vreun spectacol sau parada in caz ca acest actor principal s-ar imbolnavi sau ar fi plecat intr-o vacanta.

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 21, 2012 at 3:32 pm

      Trebuie sa-ţi placă mult Crăciunul şi Moş Crăciun ca să aspiri la un post de ren, fie el chiar si Rudolf 🙂 . Totuşi de înţeles am înteles ce ai spus, pseudonimul poate fi şi un ideal, să indeplinească o dorinţă ascunsă, un vis.

       
  3. Ritiu Maria

    Aprilie 21, 2012 at 6:16 pm

    Citind articolul, am ramas ca la dentist, adica mi s-a luat maul.
    Se pare ca, unii oameni au cam multe de „ascuns” daca isi schimba de atatea ori chiar si pseudonimele. Oricum este o modalitate de a-ti prezenta modul de a gandi, fara ca sa-ti fie teama ca, vei fi recunoscut si eventual criticat pentru o parere, o lucare ori, un mod de a fi.
    Articolul mi-a suscitat interesul si am aflat in acelasi timp ca, mai sunt si altii „trasniti” si devin originali, prin ceva anume. Eu credeam ca, cei ce scriu carti, vor sa fie un exemplu pentru altii, sa le comunice ce gandesc ei, ce-i preocupa, sa-i faca sa fie interesati de subiectul prezentat in carte, dar se pare ca, pe unii ii preocupa mult „anonimatul” si pe langa un orgoliu cat China isi schimba optica la o simpla adiere de vant.
    Succes in continuare si cat mai multe teme interesante pe blog.

     
  4. Ritiu Maria

    Aprilie 22, 2012 at 4:44 pm

    Ai dreptate, sunt originali si ceva in plus, ei sunt si versatili, se plictisesc usor si cauta noi modalitati de a se reinventa.

     
  5. Mărgeluţa

    Aprilie 27, 2012 at 4:36 pm

    Eu zic ca tine si de misterul care invaluie autorul si da o aura aparte atat lui, cat si operei sale, starnind astfel interesul cititorului.

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 27, 2012 at 6:48 pm

      Da, înţeleg misterul dar, câteodată, exemplu fiind chiar autorul maghiar, parcă din mister se ajunge la confuzie. Cel puţin pentru bibliotecari… care tratează cărţile ca fiind al altui autor.

       
      • mixy

        Decembrie 5, 2012 at 9:46 am

        de acord cu Mărgeluța, plus că n-aș vrea să primesc o puzderie de felicitări virtuale la care să mulțumesc sau să fac cinste de ziua numelui meu 🙂

         
      • bibliodevafiliala3

        Decembrie 5, 2012 at 5:04 pm

        Asta dacă ai nume de sărbătorit – vezi, eu, care n-am zi sfântă a numelui, nu m-am gândit la asta 🙂
        Oricum ar fi, din cauza misterului sau al plictiselii, ceea ce ştiu este că, spre exemplu Nemere István scrie foarte bine, este cerut de cititorii mei şi, din nefericire, nu este tradus în română, aşa că eu, din păcate nu am reuşit să-l citesc.

         

Aştept răspunsul tău!

 
