RSS

Maria Tănase, la un secol de la naştere

25 Sep

Maria Tănase photo credit Wikipedia

Maria Tănase photo credit Wikipedia

maria_tnases_100th_birthday-2149005-hp-300x118Astăzi, Centenarul Mariei Tănase este sărbătorit şi de Google, printr-un logo Google Doodle

Biblioteca Ovid Densusianu Hunedoara-Deva a sărbătorit într-un mod amplu, frumos şi foarte interesant centenarul naşterii Mariei Tănase,  supranumită Privighetoarea din Carpaţi, care s-a născut pe 25 septembrie 1913, în mahalaua bucureşteană Cărămidarii de jos şi a murit, mult prea devreme, pe 22 iunie 1963, în casa natală din Bucureşti.

Colega mea, Diana Trif, a făcut o prezentare deosebit de interesantă unei săli arhipline, iar directorul nostru, d-nul Sebastian Bara, a scris o frumoasă prezentare a evenimentului AICI. Povestea vieţii Mariei Tănase mi-a fost relativ necunoscută şi mie. Mi-au plăcut întotdeauna vocea ei inconfundabilă, melodiile sale şi bucuria care se vedea pe faţa ei atunci când cânta. Moştenind talentul tatălui său, mare pasionat de teatru şi muzică, a devenit o stea a muzicii, cunoscută în întreaga lume dar a fost şi o actriţă foarte bună. Ce n-am ştiut sunt amănuntele vieţii ei extraordinare. Am rămas surprinsă să aud, spre exemplu, că a fost agentă a Serviciului Special de Informaţii (SSI) condus de Eugen Cristescu. Istoricul Cristian Troncotă, autorul mai multor cărţi despre serviciile secrete româneşti, este de părere că Maria Tănase l-a ajutat pe Cristescu în munca sa. „Se pare că celebra cântăreaţă i-a facilitat lui Eugen Cristescu, într-o perioadă destul de dificilă, unele schimburi de informaţii cu o serie de diplomaţi americani”, afirmă Troncotă. Maria Tănase a fost de mai multe ori în Turcia, la Ankara şi Istanbul – careMaria Tănase pe vremea celui de-al doilea război mondial erau locuri de întâlnire pentru agenţii secreţi. La întoarcerea din Turcia, cântăreaţă a fost abordată de serviciul secret al armatei germane Abwehr,  încercându-se recrutarea sa. A fost văzută în compania Alfred de Chastelain, ofiţer în serviciile secrete britanice, care a preluat, la Istanbul, conducerea filialei SOE (structură a spionajului britanic). Acesta îi oferă Mariei Tănase posibilitatea ca, în august 1944, să plece la Londra, unde să lucreze la radio, ofertă pe care cânţăreaţa o refuză. La întoarcerea sa în ţară, este arestată, dar a fost eliberată, din lipsă de probe.

O altă ofertă a venit, din partea Turciei. Când a fost la Istanbul, Maria Tânase a învăţat să cânte, în limba turcă, Maria Tănase cu tarafulcântecele lor populare. A avut un aşa mare succes încât, guvernatorul capitalei i-a propus un angajament permanent la Radio Ankara, o vilă pe insula Buyuk-Adaiar, iar preşedintele de atunci al ţării, Iamet Inonu, i-a oferit un post de cercetător la Institutul Etnografic şi cetăţenia de onoare a Turciei. Este interesant că, a refuzat şi această propunere care a venit în 1941 după ce, în 1940, în România, pe vremea când legionarii erau la conducerea ţării, muzica ei a fost interzisă iar întregistrări deosebite, cum erau cele cântate alături de Taraful Matache, la Radio România, au fost distruse de Garda de Fier, pe motiv că distorsionau folclorul autentic românesc.

Mi-a părut rău când am aflat că ceea ce şi-a dorit enorm în întreaga viaţă au fost copiii, pe care n-a mai putut să-i aibă după un chiuretaj nefericit la vârsta de 16 ani. Totul a plecat de la un concurs Miss România – pe când artista avea doar 15 ani. Acolo a fost remarcată de un medic tinerel, care o cucereşte şi apoi o lasă gravidă. Spre a scăpa de complicaţii acesta îi propune să-i „aranjeze” un chiuretaj.  Acest nefericit act o va urmări toată viaţa. De fapt, în ceea ce priveşte viaţa personală, mi s-a părut că nu a avut acelaşi succes pe care l-a avut în carieră. Cu tMaria Tanase si cantecul romanescoate că era copleşită de flori şi atenţii din partea unor oameni importanţi, unii dintre ei fiind extrem de bogaţi, cum era şi americanul Ben Smith supranumit „Regele aluminiului”, care a cerut-o în căsătorie în 1940 (ceea ce echivala cu o viaţă uşoară şi în acelaşi timp cu fuga de război), Maria Tănase a ales să se mărite cu Clery Sachelarie, fost moşier şi magistrat. Din păcate această alegere n-a fost una foarte fericită, mai ales din cauză că soţul ei, care nu a lucrat nici o zi în viaţa lui, a fost şi un parior înrăit la cursele de cai. Deşi nefericită în căsnicie, Maria Tănase n-a vrut să-şi părăsească soţul, de frică ca acesta să nu moară de foame. Totuşi, a avut parte de poveşti de dragoste – una cu un general englez, Greer, fost şef al Misiunii Militare de la Bucureşti şi alta, se pare, chiar cu sculptorul Constantin Brâncuşi.

M-a impresionat numărul mare de cântece populare, din toate regiunile ţării, aflate în repertoriul său – aproape 400 la număr.

A cântat în filmul Se aprind făcliile, în 1939; a jucat pe scena Teatrului Municipal, în piesa Cadavrul viu de Lev Tolstoi, în 1945; a avut rolul principal în comedia muzicală Sfinxul de la Hollywood de Ralph Benatzky, în 1946; a jucat rolul Jenny Speluca din Opera de trei parale a lui Berhold Brecht, în 1950; a jucat în Horia de Mihai Davidoglu, în 1956. A jucat alături Florin Piersic în ecranizarea cărţii lui Panait Istrati, Ciulinii Bărăganului (1958), în rolul Anica. Filmul, regizat de Louis Daquin și Gheorghe Vitanidis, a fost realizat în anul 1957 și nominalizat la premiile Festivalului de la Cannes, secțiunea scenariu și dialog în 1958. 

A aflat că suferă de cancer la sân şi i s-a spus că trebuie să se opereze de urgenţă, cu toate astea artista a refuzat să-şi întrerupă turneul, iar boala i s-a extins la plămâni. Ultimul său spectacol l-a avut la Hunedoara. Am lăcrimat când am citit testamentul pe care l-a lăsat, ştiind că va muri:

„Pe un drum secetos, să se scobească o fântână pentru drumeţii însetoşaţi. Aş vrea ca mama să nu afle de moarte mea, să i se spună că sunt plecată undeva, pentru tratament şi din când în când să i se citească o carte poştală de la mine”
Soţului său îi spune
„Plec înainte ca să-ţi încălzesc pământul. Culege-mi visele pe care le-am avut şi împarte-le oamenilor. Iar vouă, cele 49 de frunze verzi din primăvara şi galbene în toamna pe care mi-am plimbat anii vă las câte o lacrimă de emoţie: Adio, frunză verde, frunză galbenă, tu mă saltă, tu mă leagănă…” (Citat din Testamentul Mariei Tănase)

Este trist că dorinţa ei de a i se săpa o fântână, spre aducere-aminte celor care trec însetaţi, nu a fost până acum împlinită, din lipsă de fonduri. Se pare însă că, după cum scrie Agerpres – există un proiect recent prin care, în parcul Tineretului, unde în trecut era Mahalaua Cărămidarilor, locul unde a crescut Maria Tănase, se va amplasa o fântână. Aceasta va fi, după cum spune arhitectul Bruno Andreşoiu, înconjurată de pietre inscripţionate cu numele cântecelor Mariei Tănase iar în mijlocul spaţiului plin cu apă va fi plasată o cumpănă tradiţională, elementul central al acestui spaţiu închinat artistei. Mă bucură acest proiect. Pentru că, în felul acesta, poate măcar una din dorinţele ei testamentare s-ar realiza. M-a bucurat mult şi faptul că extrem de mulţi tineri, dintr-o sală, precum spuneam, arhiplină, au ştiut multe din aceste lucruri despre viaţa Mariei Tănase şi au ştiut să răspundă la întrebările puse. Acum, la an aniversar mă gândesc să vă las să meditaţi asupra vieţii şi sorţii Mariei Tănase având ca acompaniament una din melodiile sale

 

 

Etichete: , , , , , , , , , ,

32 de răspunsuri la „Maria Tănase, la un secol de la naştere

  1. beausergent

    Martie 8, 2013 at 8:32 am

    Am avut un disc de-al ei si il stiam pe dinafara. Cu „Pana cand nu te iubeam” il adormeam pe cel mic. Se linistea imediat cand i-l cantam si mergeam intotdeauna la sigur. Il foloseam doar in caz de forta majora, de teama sa nu devina rutina si sa nu-si mai faca efectul. 🙂

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 8, 2013 at 11:19 am

      Excelentă poveste 🙂 Asta îmi aminteşte de fata mea, care adormea pe discul Secunda 2 a lui Mircea Baniciu. Rockeriţă de mică 🙂 Ei îi place şi acum mult – presupun că şi fiului tău îi place Maria Tănase. Eu n-am avut discurile ei. Le-am împrumutat de la bibliotecă de vreo câteva ori. Pe urmă am căutat-o pe net şi o ascult şi eu cu mare placere. Totuşi, parcă îmi placea discul, cu fâşâiturile lui, era mai personalizat 🙂

       
  2. mixy

    Martie 8, 2013 at 11:28 am

    Bravo, Roxana, ai scris un articol frumos și emoționant despre una dintre „cele mai” dintre românce!

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 8, 2013 at 12:11 pm

      Mulţumesc, Mixy! Mi-a plăcut să scriu – am renunţat la cheful de 8 Martie pentru că aveam inspiraţie. Cred că unele subiecte sunt mai interesante şi poţi scrie mai uşor, sau pur şi simplu aşa mi-a plăcut să-mi petrec ziua de Babe (că ieri se pare că a fost Baba mea 🙂 )

       
  3. PersonalitateAutentica

    Martie 8, 2013 at 1:23 pm

    am ochii in lacrimi..da…stiam..

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 8, 2013 at 1:27 pm

      O viaţă tumultoasă, un dar pentru cei din jur şi totuşi… Ce m-a supărat a fost că nici măcar acea fântână nu i-au ridicat-o – cât putea să coste o fântână?

       
  4. Drugwash

    Martie 8, 2013 at 2:21 pm

    Frumos articol, bine documentat. Felicitări şi o zi de opt cît mai frumoasă! 😉

     
  5. whiteboard pret

    Martie 8, 2013 at 3:26 pm

    Excelent articol, iar daca nu au facut altii nimic pentru ea, cu siguranta ai facut tu prin acest articol! Si o primavara extraordinara si un 8 foarte frumos!

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 8, 2013 at 7:13 pm

      Mulţumesc mult pentru apreciere. Sper să fi contribuit ieri, noi, cu toţii pentru a o scoate la lumină din nou şi pentru generaţia tânără.

       
  6. Andreotti

    Martie 8, 2013 at 3:45 pm

    Excelent articol, Roxana!!! Ca de obicei scris din suflet, cu inspirație, plăcere și foarte bine documentat!! Și, of…cât de mult o iubesc pe Maria Tănase!

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 8, 2013 at 7:09 pm

      Şi mie îmi place foarte mult! Cu documentarea m-a ajutat mult colega mea, Diana, dar a fost într-adevăr o plăcere să scriu despre această doamnă a cântului românesc. Mi s-a părut că viaţa n-a fost tocmai dreaptă cu ea. Pe de altă parte, probabil că există un echilibru…. Am uitat să scriu despre faptul că o admir enorm pentru ce a reuşit să facă cu doar 3 clase primare. Părinţii au scos-o de la şcoală pentru a-i ajuta la munca câmpului. Trăaiu din vânzarea florilor şi legumelor cultivate.

       
  7. Ritiu Maria

    Martie 10, 2013 at 1:28 pm

    Sa retraiesti tineretea ascultand Maria Tanase, este o modalitate de a fi constient ca, folclorul romanesc, pus in valoare de o asemenea voce, cu asemenea trairi interioare, este un dar Divin si acest lucru ar trebui sa ne bucure deoarece putine tari, au o varietate asa de mare melodica in cultura sa.
    Felicitari pentru articol, pentru punerea in valoare si aducerea in actualitate a unui „brend” romanesc, asa cum este Maria Tanase.
    Eu am citit cartea despre viata Mariei Tanase, insa atunci cand a fost publicata, nu s-a stiut ori nu a fost posibila, transmiterea informatiei privitoare la faptul ca, ea, a fost de fapt spioana.
    Era frumoasa, talentata si inteligenta daca, a putut face o asemenea munca riscanta de agenta cu, doar asa putina scoala cat a avut, cele 3 clase, la care te-ai referit si tu Roxana, inseamna ca era o persoana cu totul deoasebita, cu o inteligenta nativa si aplicativa, iesita din comun.
    100 de ani de la nastere este deja istorie, insa este important sa comemoram acest gen de evenimente pe considerentul ca, este normal ca generatia tanara sa fie constienta de valorile ce reprezinta Romania, chiar si dupa peste o jumatate de secol de la trecerea in eternitate a celei care a fost Privighetoarea din Carpati, asa cum frumos a fost denumita.
    Chiar daca ne pare rau ca nu mai este printre noi, ca prezenta fizica, spiritual, ea va dainui atata timp cat va exista natia romana, deoarece a stiut, ca nimeni alta, sa transmita frumusetea si veridicitatea folclorului romanesc.
    Cu intarziere doresc si eu doamnelor si domnisoarelor ce viziteaza acest blog, LA MULTI ANI de ziua femeii, iar barbatilor care se numara si ei printre cei ce lectureaza cu placere articolele blogului , o zi a barbatilor (care a fost pe 9 martie) senina si echilibrata, fara excese care, le-ar putea „intuneca” frumusetea acestui inceput de primavara (ma refer la cele 40 de pahare de vin, la care se refera traditia).
    Pentru toti si toate multa sanatate si cat mai multe ganduri bune, puse in valoare, asa cum face creatoarea acestui blog Roxana.
    Sa auzim de bine.

     
  8. Ritiu Maria

    Martie 10, 2013 at 1:48 pm

    Am uitat ceva sa amintesc si acel ceva se refera la testamentul acestei artiste, cred ca in acest an aniversar se poate face o asemenea colecta pentru a se sapa o fantana, pe drum de tara, asa cum si-a dorit pentru ca, cei insetati sa poata sa-si astampere setea. Nu este o investitie asa de mare, care n-ar putea fi indeplinita chiar cu contributia noastra a celor ce i-au indragit si-i indragest cantecele si care au admirat-o ca si personalitate. Se pot gasi si sponsori care ar putea dona niste bani pentru realizarea acestei dorinte. Sunt convinsa ca nu s-a cunoscut testamentul sau, altfel de mult s-ar fi realizat acest lucru.
    Mi-ar place sa pot citi integral testamentul, poate este si o curiozitate datorata profesiei (jurist), dar gandurile unei persoane care, stie ca nu mai are mult de trait, transpuse in acest act final de vointa, sunt interesante si ele pot spune mult despre cel/cea care le-a concretizat astfel.
    O zi buna in continuare.

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 10, 2013 at 11:58 pm

      Am ceva mai mult din text, dar nu am tot textul. Cât despre iniţiativa – probabil că fiecare lasă pe altul s-o facă. Ceea ce n-am scris în articol este despre moştenitorii pe care i-a avut Maria Tănase. Nepoţii după frate, după foarte mulţi ani de judecată cu statul român au obţinut o sumă mare 18.000.000 de Euro. În 2010 – ei încă trăiau cu toată averea mare primită, tot în blocurile sărăcăcioase de frică. Vezi pe larg în articolul scris în Libertatea http://www.libertatea.ro/detalii/articol/desi-au-primit-despagubiri-in-valoare-de-18-000-000-EUR-nepotii-mariei-tanase-traiesc-in-saracie-316127.html Tot din acest articol am aflat că artista a avut o fata luată de suflet şi care a fost, după moartea artistei, cântăreaţă într-un restaurant din Chicago. Deci, probabil că ar fi avut cine să-i facă o fântână, dar … aşa sunt oamenii – la primit se înghesuie cu toţi, este mai greu când ar trebui să facă ceva în schimb. Mulţumesc mult de comentariu. Dacă voi găsi textul integral al testamentului o să fac cumva să-ţi parvină.

       
  9. Ritiu Maria

    Martie 11, 2013 at 4:25 pm

    Multumesc pentru link, am citit articolul. Este interesant totusi cum, din 2009 nici unul dintre mostenitori n-a tinut seama, de arzatoarea dorinta a predecesoarei lor, de a realiza, pe drum de tara, o fantana.
    Daca cineva isi trece, in ultimul act de vointa, care este testamentul, o dorinta, dincolo de moarte, atunci cei ce-l urmeaza au datoria morala de a face ca acel lucru sa se poate indeplini.

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 11, 2013 at 6:14 pm

      Te-ai fi gândit că asta ar fi datoria morală. Pe de altă parte, deşi s-au judecat mult timp şi şi-au dorit să primească moştenirea, nu ştiu dacă ştiu ce să facă cu ea, odată primită. Sunt în vârstă, dar, zic eu, că după ce şi-au văzut interesul nu i-a interesat datoria pe care o aveau pentru mătuşa lor.

       
  10. date research panel

    Martie 13, 2013 at 5:49 pm

    S-au organizat ceva evenimente dragute in cinstea ei, foarte de apreciat! Si in cinstea Laurei Stoica s-a facut un flashmob, foarte dragut! Succes!

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 13, 2013 at 6:25 pm

      Da, este bine când ne amintim de oamenii care ne fac inima să tresară. Este bine să-i pomenim pentru ca ei să rămână cu adevărat nemuritori – fiind menţinuţi vii şi pentru tinerii de azi, pentru cei de mâine. Mulţumesc mult de comentariu.

       
  11. Hapi

    Martie 20, 2013 at 11:47 pm

    Un portret grozav i-ai facut
    Si pe mine ma surprinde faptul c-ar fi fost o „Mata Hari” 🙂

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 22, 2013 at 8:05 am

      Mulţumesc mult, Hapi! M-a surprins şi pe mine, de aceea m-am documentat şi am scris.

       
  12. Geanina

    Martie 26, 2013 at 12:32 pm

    Pentru pretioasele recenzii de pe acest blog si pentru un spirit frumos, o nominalizare din partea mea http://cronicileunuipsihoterapeut.wordpress.com/2013/03/26/nominalizari-si-ramas-bun/

     
    • bibliodevafiliala3

      Martie 26, 2013 at 12:57 pm

      Mulţumesc frumos pentru nominalizare şi pentru cuvintele frumoase. Tu meriţi cu adevărat această nominalizare. Îmi plac şi învăţ mult din articolele tale.

       
      • Geanina

        Martie 26, 2013 at 1:01 pm

        Ma bucur pentru ca si eu am invatat si invat de la tine. Ma bucur enorm cand ne inspiram unii pe altii si cred ca relatiile se fructifica si sunt si mai constructive in acest fel. Pentru mine, aprecierea ta e extrem de importanta pentru ca esti un om citit si documentat, asadar o sursa de incredere. 🙂

         
      • bibliodevafiliala3

        Martie 26, 2013 at 2:07 pm

        🙂 Da, sunt o adevărată „bibliotecă” de informaţii. N-am acumulat cât aş fi dorit. Mă bucur că mai am timp s-o fac, mă bucur că mai sunt oameni, aşa ca tine, de la care să aflu lucruri noi, sau care să certifice că ceea ce ştiam este corect.

         
  13. danaiana

    Aprilie 2, 2013 at 4:12 pm

    Emoţionant testament!

     
    • bibliodevafiliala3

      Aprilie 2, 2013 at 5:15 pm

      Da! Mi-a părut extrem de rău pentru că aproape nimic din ce şi-a dorit testamentar nu a fost îndeplinit. Unele, cum era dorinţa ei ca mamei sale să nu i se spună că a murit şi să i se trimită câte-o carte poştală, din când în când – n-ar fi fost realizabilă, dar aceea fântână! După lungi ani de judecată, nepoţii ei au intrat în posesia moştenirii. Totuşi ei, aşa cum am scris, ori din cauză că eerau bătrâni, ori… din diferite cauze n-au ridicat aceea fântână.

       
      • danaiana

        Aprilie 2, 2013 at 5:20 pm

        Păcat, era o dorinţă atât de modestă!

         
      • bibliodevafiliala3

        Aprilie 2, 2013 at 5:23 pm

        Da, n-am înţeles nici eu de i-a fost refuzată. Nici pe vremea când a murit nu putea să coste o avere.

         

Aştept răspunsul tău!

 
