RSS

Gárdonyi Géza şi un roman aparte – Contract de căsătorie

31 Oct

Géza Gárdonyi

Géza Gárdonyi (Photo credit: Wikipedia)

Ieri s-au împlinit 90 de ani de la trecerea în nefiinţă a scriitorului maghiar Gárdonyi Géza, născut Ziegler Géza. Numele pseudonimului literar l-a luat de la oraşul său de baştină Gárdonyi-Agárdpuszta, unde s-a născut pe 3 august 1863. A încetat din viaţă în Eger, un oraş care ne aminteşte de opera lui (Stelele din Eger / Az Egri csillagok), pe data de 30 octombrie 1922. Ieri, pe când pregăteam expoziţia de carte prin care îl comemorăm pe scriitorul maghiar, mi-am adus aminte de prima carte pe care am citit-o, scrisă de el, Contract de căsătorie (titlul original, în limba maghiară, Ida regénye).

Romanul este o combinaţie interesantă de realism şi romantism, fiind un roman de dragoste, dar în acelaşi timp un roman care aruncă o privire asupra epocii şi moravurilor ei. Ida, personajul principal feminin al cărţii, este, după moartea timpurie a mamei sale, trimisă la o mănăstire de maici de tatăl ei. După ce termină şcoala se reîntoarce acasă, dar tatăl său, comerciant bogat, este departe de a se bucura de întoarcerea ei. El urmează să se căsătorească cu o tânără de vârsta fiicei sale şi fiica îi stă în drum. Aşa că decice s-o mărite cu vrerea sau fără vrerea ei, dând un anunţ în ziar. Am simţit o repulsie firească faţă de acest tată, care pare că-şi vinde fata, cu atât mai mult cu cât oferă o zestre mare, doar să se scape de ea. Iniţial fata este jignită şi îndurerată de decizia tatălui său, apoi decide să accepte situaţia ca să poată pleca din casa tatălui său. Căsătoria aranjată sau din interes era una obişnuită în acele vremuri, iar în unele părţi ale lumii se mai practică şi acum. Ce fel de om este acela care acceptă o soţie ca o pe marfă? Se pare că, în această carte, tânărul Balogh Csaba, ziarist la Pesta şi pictor aspirant, ajunge într-o situaţie din care doar o sumă mare de bani ar reuşi să-l scoată. Sora sa mai mică, căreia i-a cedat moştenirea părintească, are nevoie urgentă de bani. Soţul acesteia, un cartofor înrăit, a ipotecat casa pentru a-şi plăti datoriile făcute la jocuri de cărţi. Csaba ar avea şi el nevoie de bani pentru putea să-şi urmeze visul şi să se dedice picturii. Anunţul din ziar l-a intrigat, dar ulterior, cu toate rezervele unui suflet sensibil, dă curs anunţului, prezentându-se la casa lui O Peter, tatăl Idei.

Tatăl, grăbit să-şi mărite fata, este de acord cu Csaba, stipulând însă, în contractul matrimonial că la căsătorie fata va primi doar o parte din banii de zestre, urmând ca după un an de convieţuire alături de soţul ei să primească restul acesteia. Căsătoria are loc după ce amândoi tinerii se pun de acord asupra faptului că această căsătorie să fie una de formă, de convenienţă, care să le dea dreptul ca la finalul anului să facă fiecare ce doreşte, iar pe parcursul ei să se respecte şi să fie politicoşi unul cu celălalt. Csaba hotârăşte să plece pentru un an la Munchen, dar pe drumul de plecare se opreşte la Jolan, sora sa, pentru a-i lăsa banii necesari.  Pentru că nu vrea ca sora lui să ştie ce sacrificiu a făcut pentru ca să obţină bani, Csaba nu i-o prezintă pe Ida. În schimb Ida rămâne convinsă că Jolan este iubita lui, pentru care acesta s-a sacrificat. Această încurcătură face mai interesantă cartea, dând sens unei decizii ulterioare luată de Ida.

La Munchen, ei încep traiul împreună, cunoscând alte cupluri, alţi pictori, iar Csaba pictează şi aşteaptă inspiraţia pentru Tabloul care să-i propulseze cariera, asigurându-l financiar. Ce se întâmplă cu ei? Ce se alege de această căsătorie de convenienţă? Câtă convenienţă, cât realism sau romantism găsim în cartea lui Gárdonyi? Vă provoc să aflaţi, citind  Contract de căsătorie / Ida regénye. Această temă a căsătoriei de convenienţă am regăsit-o tratată şi în cartea Soţul meu a autoarei de origine franceză, Max du Veuzit, pe numele ei adevărat Alphonsine Zéphirine Vavasseur. Totuşi, comparativ cu această carte, mai romantică parcă, Gárdonyi reuşeşte ca povestea să aibă o anumită consistenţă, iar felul în care descrie societatea prin ochii personajelor sale, conferă cărţii o turnură deosebită, interesantă, devenind ceva mai mult decât un roman de dragoste. Gárdonyi Géza  este unul dintre clasicii literaturii maghiare şi este o recomandare bună de lectură pentru toate titlurile sale. Am ales acest roman pentru că acesta mi-a rămas la suflet. Totuşi mi-a plăcut mult şi Stelele din Eger/ Egri csillagok în care scriitorul maghiar glorifică apărătorii maghiari, conduşi de căpitanul István Dobó în curajoasă lor luptă dusă pentru apărarea cetăţii din Eger. Asediaţi vreme de mai bine de o lună, aceştia fac faţă unei forţe cu mult superioare numeric, cea a trupelor otomane. Este un roman istoric, de inspiraţie romantică, care prinde între paginile sale evenimentul petrecut la Eger în 1552. Unul din locotenenţii prezenţi şi descrişi şi în roman este scriitorul Bornemisza Gergely, care este un scriitor şi folclorist important al Ungariei. Un roman de citit, fără îndoială.

Întrebarile mele la final: Aţi citit ceva de acest autor? Vă plac cărţile de acest gen? Ce alt scriitor maghiar aţi citit şi v-a plăcut?

                                                                                                                                                 Cunoscătorii de limbă maghiară pot viziona filmul din 1934, care ecranizează cartea Ida regénye, AICI

 

Etichete: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

58 de răspunsuri la „Gárdonyi Géza şi un roman aparte – Contract de căsătorie

  1. vax-albina

    Octombrie 31, 2012 at 4:01 pm

    Raspunsuri:
    1.am citit cartea prin 75 cand a aparut in colectia romanelor de dragoste. A citit-o si fata mea peste vreo 15 ani si a fost prima carte de dragoste pe care a citit-o. M-am bucurat ca i-a placut si ei. Era o carte deosebita pentru acele vremuri si nu am uitat-o. O am si azi, asa uzata cum e, si cum merita sa arate cartile rascitite.
    2. sigur am citit si alti scriitori maghiari, de ce nu as fi citit? Dar in acest moment imi amintesc doar de Petőfi Sándor ale carui cantece (cantecul lupilor si cantecul cainilor) le-am si transcris pe blog.
    Va felicit. Continuati.

     
    • bibliodevafiliala3

      Octombrie 31, 2012 at 4:46 pm

      Mulţumesc frumos de răspuns şi de încurajare 🙂 . Mă bucur că aţi citit cartea. Să zicem că şi la noi s-a citit la fel în familie. Este o carte pe care am citit-o la recomandarea mamei şi eu am recomandat-o fiicei mele, la rândul meu.

       
  2. Hapi

    Noiembrie 1, 2012 at 3:00 pm

    Sincera sa fiu, nu cred c-am citit vreun scriitor maghiar.

     
    • bibliodevafiliala3

      Noiembrie 1, 2012 at 3:41 pm

      Dacă eşti curioasă, poate e bine să începi cu cartea asta. Mie mi-a plăcut mult. Dar mai am şi alţi scriitori maghiari care îmi plac 🙂 Unul este Jokai Mór. Cred că din ceea ce am citit de el (Omul de aur, Fiii omului cu inima de piatră, Trandafirul galben, Diamantele negre) cel mai mult mi-a plăcut Diamantele negre. Mi se pare cea mai romantică 🙂 of course – are o poveste de dragoste 🙂

       
  3. Advertiseru

    Noiembrie 3, 2012 at 12:51 pm

    @Hapi: de ce nu ai citit pana acum niciun maghiar, nu ai avut ocazia, sau e vorba de etnie?

     
    • Hapi

      Noiembrie 3, 2012 at 5:33 pm

      Nu am citit pana acum nici un maghiar la fel de intamplator cum nu am mancat pana acum hrisca

       
      • bibliodevafiliala3

        Noiembrie 3, 2012 at 6:05 pm

        Nu multă lume a citit. Nu este nici o problemă de fapt. Probabil nici scriitorii români nu sunt cunoscuţi prea bine peste hotare. Eu zic că nu-i niciodată prea târziu să-i citim şi să fim citiţi. Nici eu n-am mâncat niciodată hrişcă 🙂 deşi am auzit că este un aliment medicament şi un tonic pentru ficat.

         
  4. Hapi

    Noiembrie 3, 2012 at 6:09 pm

    Ii raspunsesem lui advertiseru care presupunea ca-mi aleg lecturi pe criterii etnice 🙂

     
    • bibliodevafiliala3

      Noiembrie 3, 2012 at 6:12 pm

      Ştiu că lui i-ai răspuns. Este interesant, este prima dată când comentează, totuşi el n-a răspuns dacă a citit vreun scriitor maghiar sau este doar curios de cine altcineva o face 🙂

       
  5. Roberts

    Noiembrie 4, 2012 at 7:34 pm

    Eu n-am citit nimic de acest autor, spun ca nici macar nu auzim de el. Nu conteaza faptul ca-i maghiar, pur si simplu nu mi-a cazut in mana sau in fata ochilor. Mi-amintesc insa ca am citit candva o carte pentru copii-adolescenti, scrisa de un autor maghiar, in care era vorba despre trei copii care trebuie sa se descurce singuri atunci cand parintii lor sunt arestati (doar mama va fi eliberata). chiar nu-mi amintesc titlul cartii desi stiu ca mi-a placut la momentul respectiv, o voi cauta in biblioteca altor mei. inedit articol!:)

     
    • bibliodevafiliala3

      Noiembrie 4, 2012 at 9:16 pm

      Nu-mi sună cunoscută intriga cărţii de care povesteşti. Sunt câţiva autori maghiari foarte buni care ar merita citiţi. Ce este mai interesant este că elevii maghiari, care ar avea ca lectură suplimentară sau obligatorie Gárdonyi, nici ei nu-l citesc. Iar dacă s-ar uita numai la filmul din 1934 nu ar înţelege nimic din poveste. Filmul nu este fidel cărţii, urmărind mai degrabă o parte din poveste. M-am uitat la el, pentru că nu-l văzusem când am scris articolul. Cât depre ineditul articolului, s-ar putea să nu fie prea multe articole referitoare la acest subiect în limba română 🙂 Mie mi-a plăcut mult şi n-am vrut să ratez să amintesc de o carte bună, cu atât mai mult cu cât se împlinea o cifră rotundă a comemorării morţii autorului. Să-mi scrii dacă găseşti cartea în biblioteca părinţilor tăi – despre ce autor era vorba, că m-ai făcut curioasă 🙂

       
  6. beausergent

    Noiembrie 5, 2012 at 8:31 am

    Am reuşit astă vară să atac raftul cu cărţi cumpărate încă dinainte de ’89 şi necitite. Aşa am dat peste „Zmeul de hârtie” de Dezső Kosztolányi. O tragi-comedie amară despre viaţa de liceu dintr-un orăşel de provincie central-european la inceputul secolului trecut. Am citit-o cu plăcere…
    Multumesc pentru intrebare…

     
    • bibliodevafiliala3

      Noiembrie 5, 2012 at 9:26 am

      N-am citit nimic de Kosztolányi Dező, pot spune, în schimb, că am văzut filmul care a ecranizat romanul Pacsirta (Ciocârlia) ce m-a marcat profund. Probabil cartea să fie şi mai reuşită, totuşi eu zic că şi filmul a fost bun. Este povestea unei fete urâte pe care părinţii vor să o mărite. Este bună şi blândă, se ocupă de copii unui văduv în speranţa că acesta o va lua de nevastă. Până la urmă totul se năruie şi umilinţa încercată de fată este cumplită. Mulţumesc de comentariu 🙂 De corectat o să corectez mai târziu că aici, la servici, nu pot edita nimic. Cu greu reuşesc şi să postez comentarii.

       
  7. beausergent

    Noiembrie 5, 2012 at 8:35 am

    Era „Zmeul de aur!” !!!!! Vă rog să corectaţi. Văd că e în aşteptare comentariul meu şi încă se mai poate remedia :).

     
  8. lafeeblanche

    Noiembrie 5, 2012 at 9:37 am

    E romanul meu preferat! Oooo, multumeeesc! Pupici! Il am in vreo trei editii! O romanta cu parfum…
    Aici se speculaza intr-adevar mitul sotiei indragostite de propriul sot! Eu…

     
    • bibliodevafiliala3

      Noiembrie 5, 2012 at 4:24 pm

      Este şi unul dintre ale mele. Am mai povestit noi despre el, aşa cum am povestit şi despre alţi scriitori maghiari. Mulţumesc de comentariu şi de entuziasm. Deja susţinerea pe care ai făcut-o romanului l-a făcut curios pe Stefan Liviu. De asta îmi place să scriu blog şi să mi se comenteze ce scriu 🙂

       
      • lafeeblanche

        Noiembrie 5, 2012 at 4:27 pm

        O, nu am stiut!
        Eu sunt pentru orice forma de literatura…
        Max de Veusit si Geza sunt considerati „usurei”,… dar scriu povesti frumoase… :))

         
      • bibliodevafiliala3

        Noiembrie 5, 2012 at 4:31 pm

        Da, poate Gardonyi aici, în Contract de căsătorie – pentru că în Stelele din Eger poate fi comparat cu Jokai. Este un scriitor care are profunzime, nu doar sentiment 🙂

         
      • lafeeblanche

        Noiembrie 5, 2012 at 4:34 pm

        Aici nu pot umbla decat ca o simpla cititoare, nu cu nonsalanta cunoasterii amanuntelor de literatura maghiara si de tehnici narative… Am scris din perspectiva unui cititor obisnuit. :))

         
      • bibliodevafiliala3

        Noiembrie 5, 2012 at 4:42 pm

        Păi aşa îmi şi place să scrie toată lumea. Nu suntem decât cititori. Critici se nasc unii 🙂 dar este frumos să apreciezi literatura pentru ceea ce-ţi oferă – o perspectivă inedită, o altă lume şi o oază de linişte 🙂

         
      • lafeeblanche

        Noiembrie 5, 2012 at 4:45 pm

        Sunt un cititor cuminte si disciplinat … :))

         
      • bibliodevafiliala3

        Noiembrie 5, 2012 at 4:47 pm

        🙂 Îmi place de tine, exact aşa cum eşti – o cititoare 🙂

         
      • lafeeblanche

        Noiembrie 5, 2012 at 4:49 pm

        Multumesc! :))

         
      • bibliodevafiliala3

        Noiembrie 5, 2012 at 4:49 pm

        Vroiam să-ţi spun că am trecut de 20.000 de vizualizări 🙂 Ţinem petrecerea tot la tine?

         
      • lafeeblanche

        Noiembrie 5, 2012 at 4:50 pm

        Tineeeeeeeeeem! Felicitari! O, ma bucur, ma duc sa pregatesc un pijama party!

         
      • bibliodevafiliala3

        Noiembrie 5, 2012 at 4:56 pm

        Eu sunt deja gata pregatită 🙂 Mulţumesc de petrecere şi de urări!

         
      • lafeeblanche

        Noiembrie 5, 2012 at 4:57 pm

        Cu mare drag si cu toata admiratia pentru munca voastra!

         
      • bibliodevafiliala3

        Noiembrie 5, 2012 at 4:57 pm

        Mulţumesc atât în numele meu cât şi pentru colegii mei bibliotecari pe care îi reprezint 🙂

         
      • lafeeblanche

        Noiembrie 5, 2012 at 5:01 pm

        Si eu transmit pupici tuturor si clingurile mele! :))
        Gazduiti sufletele cartilor… , mai stii?… Am mai spus asta…

         
  9. Stefan Liviu

    Noiembrie 5, 2012 at 1:10 pm

    Dupa cum a reactionat @lafeeblanche inseamna ca e interesant romanul, sau cel putin e interesanta reactia 🙂 deci ar merita un ochi tras peste pagini !

     
    • bibliodevafiliala3

      Noiembrie 5, 2012 at 4:29 pm

      E interesant romanul şi nu mă miră entuziasmul lui LaFeeBlanche, pentru că vorbisem şi anterior despre această carte şi ştiam că i-a plăcut. Nu ştiam că o are în trei ediţii, dar şi eu mi-aş cumpăra-o şi într-o ediţie nouă 🙂 Mulţumesc de comentariu şi de vizită. Te mai aştept!

       
    • lafeeblanche

      Noiembrie 5, 2012 at 4:31 pm

      Sper ca entuziasmul meu sa nu fie dezamagitor! Mie mi-a placut… Surprinde o anumita atmosfera… E vorba de viata artistilor, dar si de viata de cuplu si de invatarea pasilor in doi,… un pas de deux interesant!

       
      • bibliodevafiliala3

        Noiembrie 5, 2012 at 4:40 pm

        Ai dreptate, este interesant să le urmăreşti evoluţia. Iar pentru Csaba realizarea profesională, ca artist, pare să fie în strânsă legătură cu sentimentele care se dezvoltă.

         
      • lafeeblanche

        Noiembrie 5, 2012 at 4:44 pm

        Da, pentru ca iubirea ii da aripi noi…

         
      • bibliodevafiliala3

        Noiembrie 5, 2012 at 4:47 pm

        Se pare că are acest efect asupra multora 🙂

         
      • lafeeblanche

        Noiembrie 5, 2012 at 4:49 pm

        Ehehe :))

         
  10. PersonalitateAutentica

    Noiembrie 7, 2012 at 9:46 am

    personal nu sunt o devaratoare a beletristicii..romanelor in general..sunt orientata mai mult spre partea de psihologie, dezvoltare personala si spirituala. Insa titlul acestui articol m -a intrigat si mi a starnit curiozitatea. si pe buna dreptate..caci mi se pare o poveste romantica foarte frumoasa..
    cat despre alaturarea de cuvinte in sine ..”contract de casatorie”din punct de vedere psihologic..mi se pare un concept atat de adevarat..caci…asta reprezinta pana la urma certificatuld e casatorie..un contract…un contract inventat..la origini de catre barbati si sustinut de biserica, pentru ca femeia sa fie fortata a da nastere doar copiilor uni anumit barbat, in felul acesta asigurandu-si el, barbatul, dreptul la perpetuarea propriului ADN…..
    revenind la carte..foarte interesanta.poate intr-o zi o voi citi. mi ar place sa stiu cum au luptat cei doi pt iubirea lor..

     
    • bibliodevafiliala3

      Noiembrie 7, 2012 at 11:54 am

      Cartea este interesantă şi deşi anunţul dat la mica publicitate nu făcea parte din obişnuinţele vremii, căsătoria aranjată se practica. Tatăl hotăra în numele fetei care, dacă refuza să se mărite putea, doar, să se călugărească. Problema Idei era că, fără un motiv întemeiat, a fost dată afară din mănăstire, aşa că nu mai avea unde să se refugieze. De asta căsătoria de convenienţă, pentru o perioadă scurtă (aşa s-au gândit amândoi) i-ar fi avantajat. Este o carte romantică care reuşeşte să te prindă în poveste. Este interesant felul lor de a gândi unul despre celălalt şi cum aparenţa de îndrăgostiţi pe care o afişau în faţa cunoştiinţelor şi prietenilor, tinde să devină, pe nesimţite, un adevăr. Dar chiar din iubire se fac sacrificii, aşa că nu-i de mirare ce hotărâre ia Ida pentru a-l face, crede ea, pe Csaba fericit…. Sunt spoiler 🙂 Mă opresc. Cred că ţi-ar place, cu atât mai mult cu cât multe din sentimente sunt învăluite de politeţea obligatorie a perioadei, de normele de conduită, făcând posibilă confuzia. În ziua de azi accentul este pus pe comunicare, de sentimente, de idei. Oamenii se manifestă sau cel puţin aşa ar fi de dorit. Pe aceea vreme, însă, lucrurile nu se spuneau, sentimentele nu se manifestau, copiii nu se răzvrăteau împotriva deciziei părinteşti.

       
      • PersonalitateAutentica

        Noiembrie 7, 2012 at 12:03 pm

        daai povestit frumos si apre o poveste fascinanta.cat despre dragostea ce o afisau in fata audientei..vezi tu..e mare lucru ca a existat chimia din prima intre ei..apoi ..au creat o dragoste prin minciuna…dar e asa de adevarat..pana la urma daca repeti o minciuna suficient de des, la un moment dat s ar putea sa o crezi si tu…
        astfel ca…ceva chimie combinata cu acea conditionare si context a dat nastere unei povesti de dragoste deosebite…:)

         
  11. Călin

    Decembrie 20, 2012 at 9:15 am

    trebuie să recunosc că nici eu nu am citit vreun roman al unui scriitor maghiar, iar cauza nu e nicidecum de natură etnică, pentru că nu am probleme de soiul ăsta. doar că nu sunt nici uşor de găsit (traduse în limba română) dar nici nu ştim prea multe despre scriitorii maghiari. m-ai făcut curios 🙂

     
    • bibliodevafiliala3

      Decembrie 20, 2012 at 10:06 pm

      Am încercat să scot la lumina câteva din romanele care mi-au plăcut şi pe care, ulterior am aflat, alţii le studiază la clasă. Este interesant, cred că dacă nu le-ar fi obiect de studiu, sunt convinsă că le-ar place 🙂 Mă bucur că te-am făcut curios. Sunt câţiva autori maghiari care îmi plac şi care, din fericire pentru mine, au fost traduşi şi în română.

       
  12. lafeeblanche

    Decembrie 23, 2012 at 7:50 am

    *˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。°*★*˚°。°*。°*★
    _██_*˚°。°/ ♥ \*˚°。°*。°*★ Wishing You All ★*°˛
    (´• ̮•)*.。*/♫.♫\*˛.*˛_Π_____ °* A Merry Christmas and *°.°
    ( . • . ) ˛°./• ‘♫ ‘ •\.*./______/~\ ♥ A Happy New Year ♥*
    (…’•’.. ) *˛╬╬╬╬╬˛°|田田❤|門|╬╬╬╬╬ *˚°。★˚*˚°。★

     
  13. lili3d

    Decembrie 24, 2012 at 12:39 am

     
    • bibliodevafiliala3

      Decembrie 24, 2012 at 10:34 am

      Mulţumesc de urare! Crăciun Fericit! Să ai parte de tot ce îţi doreşti şi de multă sănătate ca să te poţi bucura de tot ce ai, de toţi cei prezenţi. Numai bine!

       
  14. Drugwash

    Decembrie 24, 2012 at 12:56 pm

    Sărbători fericite şi mai ales sănătate, că bîntuie gîlcile prin blogosferă! 😀 Aşa că „dă-i cu ţuică, dă-i cu vin; dă-i cu vin, dă-i cu ţuică!” – orice, numa’ să nu se lipească boala. 😆
    Şi sper că ai apucat să te mai şi odihneşti, din gînd în gînd. 😉

    Toate cele bune şi s-auzim de bine! 🙂

    P.S. Nu-mi amintesc să-l fi citit pe Gárdonyi şi – deşi bunică-mea a fost unguroaică – nu am moştenit nici un fel de vestigii personale legate de zona respectivă. Îmi amintesc totuşi ca prin ceaţă că era, în vremea copilăriei mele, cel puţin o carte în bibliotecă, de Jokai Mór – mi s-a părut deosebit numele, la vremea respectivă şi l-am reţinut, iată, pînă acum. Dar a trecut prea mult timp ca să-mi aduc aminte titlul sau dacă am citit-o, iar copil fiind, mare lucru probabil n-aş fi înţeles. Dar cine ştie totuşi ce-o fi prin subconştientul ăsta tulburat al meu…

     
    • bibliodevafiliala3

      Decembrie 24, 2012 at 3:23 pm

      Mulţumesc mult de urări! Sărbători Fericite şi ţie, toate cele bune şi multă sănătate 🙂 urmează-ţi propriul sfat 🙂 Aşa voi face şi eu 🙂 Oricum am apucat să mă odihnesc, cât de cât, de asta n-am mai scris pe blog. Probabil că o voi face şi mai mult în zilele de sărbătoare ce vin 🙂

       
      • Drugwash

        Decembrie 24, 2012 at 3:48 pm

        Hehe, de-ai şti cum coboară pe gîtlej pălinca! Mulţumesc din suflet unei familii ireal de amabile şi săritoare! 😉

        Mă bucur că eşti „pe metereze”, nu-ţi face griji de blog – sărbătorile-s făcute pentru relaxare şi reconectare cu cei dragi. Sau măcar cu propriile gînduri. Să-ţi fie cît mai plăcute, şi gîndurile şi sărbătorile! 😉

         
  15. indiferent

    Decembrie 25, 2012 at 10:24 am

    Sarbatori cu bine si cu inspiratii de tot felul … pozitive sa fie ! 🙂

     
    • bibliodevafiliala3

      Decembrie 25, 2012 at 3:33 pm

      Mulţumesc mult de urare! Sper să fie cum zici – totul pozitiv 🙂 Sărbători Fericite, multă sănătate şi mult noroc în toate. Să ne citim sănătoşi şi … la pungă groşi.

       
  16. elaroseni

    Decembrie 25, 2012 at 12:08 pm

    Sărbători fericite, dragă Roxana! Mi-e dor de tine! 🙂

     
    • bibliodevafiliala3

      Decembrie 25, 2012 at 3:32 pm

      Sărbători Fericite şi ţie! Şi mie mi-e dor să te văd. Sper că toate merg aşa cum îţi doreşti şi Anul ce vine să îţi aducă noi satisfaţii şi împliniri. Toate cele bune, cu mult drag!

       
  17. Ice

    Decembrie 26, 2012 at 4:24 pm

    Buna! Te-am nominalizat la Blog of the year 2012. http://ice25ice.wordpress.com/2012/12/26/921/
    Felicitari!

     
    • bibliodevafiliala3

      Decembrie 26, 2012 at 10:08 pm

      Mulţumesc mult de tot! Va trebui să răspund aşa cum se cuvine acestei nominalizări. Sper să reuşesc să scriu anul acesta.

       

Aştept răspunsul tău!

 
